Uusi






teksti

 




 

 



 

Henkiolento dzinnit islamin mukaan

 

Ennen ihmistä loi Allah kirkkaana loistavasta tulesta dzinnit. He ovat edelleenkin olemassa ikään kuin toisena, näkymättömänä maailmana. Mielellään he kokoontuvat istuskelemaan paikkaan, joka on varjon ja auringon välissä, joskus he saapuvat sateena, joskus aaavikon tuulena, he asuvat maan kivissä, puissa, metsässä, vuorten luolissa ja huipuilla. Me ihmiset emme voi nähdä heitä, paitsi silloin kun dzinnit niin itse tahtovat. Eläimille on annettu paljon parempi kyky nähdä tai aistia dzinnit kuin meille. Apinat ja koirat siinä hyviä. Henki voi ottaa myös ihmisen hahmon tai eläimen, musta koira on suosikki, sillä musta koira on koirien paholainen ja mustassa värissä on tulen kuumuus ja voima. Musta kissakin kelpaa hengelle, sitä ei hadith kuitenkaan varmenna. Muhammad oli aikoinaan neuvonut etsimään turvaa Allahilta Saatanaa vastaan, kun yöllä koirat haukkuivat tai apinat kiljuivat. Ne näkevät sen, mitä sinä et näe.


Kotiin luikertanutta käärmettä ei saanut tuosta noin vain tappaa, saattoi olla, että käärme oli dzinni, josta oli tullut muslimi. Asia piti ensin selvittää, piti varoittaa käärmettä. Vaikka näillä sanoilla: "Vannotan sinua Allahin kautta jättämään tämän talon ja ottamaan meiltä pois pahuutesi, ellet tee niin, me tapamme sinut." Jos käärme on muslimidzinni, hän lähtee talosta. Jos hän on kapinallinen dzinni, ansaitsee hän kuoleman. Varmuuden vuoksi kuitenkin vasta kolmen päivän kuluttua.



Profeetta oli ennen islamin julistamisen sotaista jaksoa menestynyt ja luotettava mekkalainen karavaanien johtaja. Hän tunsi kamelit, osasi käsitellä niitä oikein, jotta ne kestäisivät pitkät ja rasittavat kauppamatkat läpi aavikon. Karavaanijohtajan uran jälkeen seurasi uskonnon levittäminen ja sen opettaminen. Silloin mielipide kameleista kuului näin: "Totisesti, kameli on luotu paholaishengistä. Ja jokaisen kamelin takana on paholainen." Rukoilu kamelien laitumella oli kielletty, sillä ne olivat paholaisista. "Mutta rukoilkaa lampaiden laitumella, sillä ne ovat siunatut."

Ristiriitaisesti hän oli kamelien ystävä vaikka eniten hän rakasti kissaansa. Pakomatka Mekasta Yathribiin (Medina) tapahtui naaraskameli Qaswalla. Siellä häntä oli jo innolla odotettu ja kaikki halusivat profeetan luokseen syömään, juomaan ja asumaan. Oli pakko päättää, mihin keitaan kylistä jäädä. Välttääkseen turhia heimoriitoja hän viisaana miehenä antoi kamelinsa päättää. -Antakaa hänen mennä omaa tietään. Profeetta tiesi kamelinsa olevan kuuliainen Allahille. Ohjastamattomana se kulki, monet houkuttelevat talot ja puutarhat se ohitti, tuli jo iltapäivä, saapui ilta, silloin se viimeinkin polvistui maahan. Se maa oli hoitamaton, vieressä oli palmuja, aikansa elänyt lato ja vanha hautausmaa. Toisen tarinan mukaan paikka kuului Muhammadin sukulaisille, siellä oli kaksikerroksinen talo, jonka alakertaan profeetta jäi asumaan. Joka tapauksessa sinne hän jäi, kameli Qaswa Allahia kuullen oli niin päättänyt. Vuosia myöhemmin, näin kerrotaan, profeetan kuoltua, kameli suri niin paljon isäntäänsä, että se kuoli nälkään. Qaswa kieltäytyi ottamasta keneltäkään toiselta ruokaa.

 

* * * * *



Dzinnejä on hyviä ja pahoja. Saatana on pahojen dzinnien heimosta. Hän oli ylpeä eikä suostunut kumartamaan Aadamia Allahin käskystä, koska: "Olen parempi kuin hän: Sinä olet luonut minut tulesta, ja hänet loit maan tomusta." (Koraani 38:76).

Dzinnit joutuvat samalla tavoin helvettiin tai pääsevät paratiisiin kuten muslimi riippuen siitä kuinka he ottavat Muhammadin sanoman Koraanin vastaan. Koraanissa kerrotaan miten osa dzinneistä kuunteli ihmeellistä Koraania, joka johtaa oikeaan uskoen siihen. Siis lupaus päästä Paratiisin puutarhaan.


* * * * *



Ottaessaan yhteyden dzinneihin ihminen pystyy osittain ennustamaan. Muhammadin mukaan se tapahtuu siten että dzinnit matkaavat alempiin taivaisiin, kuuntelevat siellä enkelien keskustelua tulevaisuudesta. Sen jälkeen ne lentävät takaisin maahan ja kertovat tietonsa ennustajalle. Muhammadin aloitettua profetoimisen dzinneille tuli ongelmat. Allah pisti alempiin taivaisiin enkelivartijat, vakoilijadzinnien päälle heitettin meteoriitteja ja kuumia lentäviä kappaleita. Salakuuntelusta tuli vaarallinen homma. Monet hävitettiin. Ne jotka selvisivät ennustaja maagikon luo tietoa kertomaan keksivät valheina sen mitä eivät enää oikeasti kuulleet.


"Me todellakin etsimme nousua taivaaseen, mutta havaitsimme sen olevan täynnä voimakkaita vartijoita ja liekkejä. Katso, meillä oli tapana istua muutamilla paikoilla kuullaksemme, mutta se, joka nyt yrittää kuunnella, kohtaa hänelle varatun liekin." Koraani 72: 8-9


Jokaisella ihmisellä on myös oma dzinni eli seuralainen, Qareen. Qareen välittää tietoa ennustajalle hänelle tuntemattoman ihmisen seuralaisdzinniltä. Siis henkiolennot vaihtavat keskenään tietoja. Näin ennustaja saa tietoa juuri tämän tietyn ihmisen menneisyydestä ja suunnitelmista. Tuon ajan ennustaja oli "kahin", joka kiersi ja vaelsi paikasta paikkaan, maksusta hän tulkitsi enteitä ja teki taikoja ja jos dzinnit pahalla kiusasivat, tiesi kahin miten heitä lepytellä. Toinen paikka saada ennustus oli mennä Mekan temppeliin Kaabaan. Temppelissä seisoi soturi Hubal, jalkainsa juuressa seitsemän nuolta ja kun ne nuolet heitti ja oikein osasi tulkita nuolien asennon, sai kysymykselleen vastauksen. Mekan valloitettuaan Muhammad raahautti kultakätisen Hubalin taikanuoliensa kanssa jonnekin ulos, ehkä sulatusuunin pätsiin. - Valhe on katoavaista, oli hän hetkeä aiemmin Koraania lausunut, jonka jälkeen jokikinen 360 patsasta, taikakalut ja kaikki muu tuhoton määrä pakanarihkamaa murskattiin ja poltettiin. Maria Jeesuksen kanssa ja Aabraham säästettiin, niitä itse profeetta kädellään suojeli.

Profeetta kuvasi dzinnit olemassaolon mukaan näin:
"On kolmea lajia dzinnejä: yhdet niistä lentelevät koko ajan ilmassa, toiset ovat olemassa käärmeinä ja koirina, ja kolmas on maahan sidoksissa oleva laji, joka asuu yhdessä paikassa tai vaeltelee ympäriinsä." Tämän lisäksi heidät jaetaan muslimeihin, jotka uskovat ja uskottomiin.

Profeetan sanat, kun häneltä kysyttiin ennustajista: He eivät ole mitään. Tähän kysyjät: "Oi, Allahin profeetta! Joskus he kertovat asian, mikä toteutuu. Profeetta: "Dzinni sieppaa sen totuuden sanan ja lorottaa sen ystävänsä ennustajan korvaan. Sitten ennustaja sotkee sanan kanssa sata valhetta." Aishan kertomana:

Some people asked Allah's Apostle about the fore-tellers. He said. ' They are nothing" They said, 'O Allah's Apostle! Sometimes they tell us of a thing which turns out to be true." Allah's Apostle said, "A Jinn snatches that true word and pours it Into the ear of his
friend (the fore-teller) (as one puts something into a bottle) The foreteller then mixes with that word one hundred lies."
(Bukhari book 71, number 657)

 



Kahanat (ennustaminen) kiellettiin:

Profeetta Muhammad kielsi ennustajilla käynnin.
Ei edes uteliaisuudesta siellä saanut käydä.
Koska silloin annetaan Allahin valta muille luoduille
koskien tulevaisuutta.






Hän tietää silmiltä salatut, mutta ei ilmoita salaisuuksiaan muille (72:26).
Paitsi valitsemalleen sananjulistajalle,
jolle annetaan suojelija käymään edellä ja jäljessä.

 

 




Dzinnillä, ainakin miespuolisella, on silmää naisen suloille, joiden paulaan henkiolento voi maan päällä langeta. Tämä ajatus tulee mieleen Koraanista: ensimmäisessä paratiisissa on ujokatseisia kaunottaria, rubiinien ja helmien kaltaisia, joita ennen ei ihminen eikä dzinni ole koskettanut. Toisen paratiisin kaunottaret ovat hyveellisiä. He ovat tummasilmäisiä, telttoihin suljettuja. Heitäkään ei ole ihminen eikä dzinni koskenut ennen teitä. Koraani 55. Al Rahman.

Kuningas Salomo käytti dzinnejä töissään. Hänelle oli annettu valta kaikkiin rakentaviin ja sukeltaviin paholaisiin sekä niihin, jotka oli kytketty kahleilla yhteen. Salomon Herran käskystä dzinnit valmistivat hänelle kaikkea, mitä hän toivoi: linnoituksia, kuvapatsaita, avaria maljoja kuin vesialtaat ja keittopatoja, joita ei paikoiltaan siirretä. (Koraani 34/12-14)



Jinnit/dzinnit tänä päivänä Somalimaassa.

Edelleenkin tulesta luodut dzinnit asuvat luonamme, hyvässä niin kuin pahassa.

Naasa Hablood on kaunis, nuoren naisen rintoja muistuttava vuori Somaliassa lähellä Hargeisan kaupunkia. Vuorella asuvat dzinnit, niin uskotaan. Vuoren rinteillä on nähty pieniä valoja auringon laskun aikaan, vaikka siellä ei asuta, vuorelta on löydetty omituisia esineitä, joiden tekijöiksi uskotaan henget. Vuorta kaihdetaan. Vain ne ihmiset, joiden sisässä on dzinni, lähtevät kulkemaan pakonomaisesti kohti henkien valtakuntaa. Dzinnit liikkuvat. Eivät ne aina viitsi olla kotona vuorella. Ne pistäytyvät kaupungissa, pudottavat tavaroitaan kadulle, ja siksi ihmisen ei tule ottaa itselleen mitään kadulta. Dzinni, oikea omistaja voi hermostua. Ja siitä seuraa hankaluuksia! Dzinnit elävät yöllä. Auringon laskettua ne vaeltavat pitkin kaupungin katuja, sulje silloin ovesi ja ikkunasi, polta suitsuketta. Jotkut henget ajavat autoilla ottaen naisia kyytiinsä. Sen jälkeen naiset ovat epänormaaleja.




 



Vuoristoissa ajavat ihmiset saattavat yhtäkkiä nähdä valoja tai varjoja.
He ajavat kolarin.
Ajajat ovat nähneet vuoren asukkeja, henkiä.
Heitä on paljon.









 

Tuulenpyörteessäkin sen nostaessa maasta hiekkaa on dzinni. Sitäkin pitää varoa, tulee sairautta. Tuota dzinniä kutsutaan sanalla "dabeyl", tuuli somalin kielellä.

Hargeisan asukkaiden mielestä dzinnien lukumäärä sekä ihmisen mieleen tunkeutumiset ovat sodan jälkeen lisääntyneet. Syystä että ihmisten paettua sotaa, talot autioituivat, rauniotaloihin muuttivat uudet asukit, henget. He söivät sodan verta ja lisääntyivät. Henkien vihamielisyydelle on pohdittu muitakin syitä: ihmiset levittäytyvät henkien omille asuma-alueille, tuosta tunkeilusta ne tietystä ärsyyntyvät. Ihmiset eivät enää noudata vanhoja sääntöjä rikkoen siten ihmisen ja henkien väliset sopimukset.

Pahan hengen karkoittamiseksi voidaan saada apu henkiparantajalta, joka riippuen hengestä käyttää puolestaan omia menetelmiään. Esimerkkejä: eläinten teurastaminen, parfyymit, laulut, vesipiipun poltto, ruuat, rukoukset... Myös khati käytössä rituaalin sillä hetkellä, jolloin avataan yhteys henkimaailmaan. Khat on kasvi, jonka lehdissä psykoaktiivisia aineosia. Suosittua on myös etsiä apua Koraanin rukouksilla parantavilta klinikoilta. Nykyaikana mielisairauksiin paneutunut hoito tullut mukaan henkimaailman karkoitukseen vaihtoehtona tai yhdistettynä perinteisiin hoitomenetelmiin.




 





Ei profeetta Muhammadkaan aikoinaan ollut pahalta silmältä turvattu.









Kerran hänen päälle oli heitetty kovinta laatua oleva loitsu tälläisillä oireilla:
Aisha, lempivaimo huomasi, että profeetta luuli olleensa sänkypuuhissa muiden vaimojensa kanssa. Todellisuudessa niin ei ollut tapahtunut. Profeetan itsekin huomatessa jotakin olevan pahasti pielessä, hän oli kysynyt Allahilta asiasta. Silloin kaksi miestä tuli hänen luokse, toinen kysyi toiselta: "Mikä tätä miestä vaivaa?" Toinen vastasi: "Hänet on noiduttu." Miehet keskustelivat, profeetta kuunteli. Noidaksi paljastui mies nimeltä Labid bin Al-A'asam, juutalaisten liittolainen ja ulkokultainen teeskentelijä. Noituudessa oli käytetty kampaa, jossa oli kiinni hiuksia. Sitten hiukset oli kätketty koirastaatelipalmun heteisiin, ne taas olivat Dharwanin kaivon kiven alla. Unesta herättyään profeetta meni juuri tuolle kaivolle, otti pois nuo taikatavarat. Kaivon vesi oli näyttänyt henna-lehdillä värjätyltä, ja kaivon taatelipalmut paholaisten päiltä. Profeetta sanoi: "Silloin tuo asia oli otettu pois." Allah oli hänet parantanut. (
Bukhari book 71: medicine Hadith 660, hadithit 658 ja 661 melkein vastaavia)

 Näitä kahta vahvaa rukousta voi lausua milloin tahansa, kun haluaa turvan varjomaailman vaaroilta, torjuttaessa pahaa silmää tai kuultaessa ilkeää juoruilua.

Rukous pahoja henkiä vastaan: "Sano: Turvaan ihmisten Herraan, ihmisten Kuninkaaaseen, ihmisten Jumalaan lymyävän kuiskuttelijan pahaa vastaan, dzinnin tai ihmisen, joka kuiskuttelee ihmisten mielessä. " (Koraani 114/1-5)

Rukous taikuutta vastaan: "Sano: Turvaan sarastuksen Herraan sitä pahaa vastaan, jonka Hän on luonut, ja hämärän pahaa vastaan, kun ilta tummuu, ja niiden pahaa vastaan, jotka sylkevät solmuihin, ja kateellisen pahaa vastaan, kun hän kadehtii." (Koraani 113/1-5)


"Jos joku syö seitsemän ajwa-taatelia aamulla, ei taikuus eikä myrkky vahingoita häntä sinä päivänä." Seitsemän taatelia toisen hadithin mukaan oli muutama taateli. Profeetta itse oli taatelien ystävä, paastonsa hän lopetti nauttimalla noita herkullisia, karamellilta, hunajalta ja kanelilta maistuvia hedelmiä.
 

Saudi Arabia nykyaikana

Yhä edelleen monet arabit uskovat pahaan silmään, mielellään he eivät puhu äänen onnestaan ja ilostaan tai ihastele avoimesti omia lapsiaan. Sillä ei koskaan voi olla varma onko joku paha henki lähellä kuuntelemassa. Silloin hän varastaa ilomme ja onnemme, saamme surut ja murheet tilalle.
Pienokaisten vaatteisiin kiinnitetyt siniset helmet ovat suoja pahalle silmälle.



Egyptiläisten dzinniongelma.

Dzinnit tykkäävät olla vessoissa, joissa ne yrittävät päästä sisälle ihmiseen paljaana olevista aukoista. Jotta näin kurjasti ei kävisi kannattaa rukoilla ennen veeskaan menoa. Koraanin lauseet, Allahin nimellä varusteltu amuletti ja vasemmalla jalalla sisään astuminen ovat hyvä hyökkäykseltä suojaus. Useimmat henget ovat kuitenkin kilttejä ja kun uskontoa noudatetaan kuuliaisesti pahiksetkin pidetään kurissa. Muhammad tosin kielsi vasemman käden käytön syömisessä ja juomisessa, koska niin teki Saatana, Iblis. Johtuneeko tarpeiden erilaisuudesta, jolloin vasen onkin suojaus?



Miksi dzinnit ottavat ihmisen valtaansa tai kiusaavat häntä?

Ihminen voi tahtomattaan aiheuttaa hengelle vahinkoa, jolloin henki suuttuu ja puolustautuu. Joskus voi käydä niinkin, että dzinni rakastuu ihmiseen tahtoen silloin hänet itselleen. Aivan kuin rakastunut ihminen tahtoo rakastamansa ihmisen. Hengillä on tunteet! Henki ja ihminen avioituvatkin toisinaan ja saavat lapsia. Sekaliittoa ei ole suoraan kielletty, suotavaa se ei silti ole. Sitten on niitä henkiä, jotka vain ovat ilkeitä ja pahoja, niin kuin jotkut ihmisetkin ovat.

 

lähteet: The world of the jinn and devils: dr. Umar Sulaiman Al-Ashqar
Sahih Bukhari
Koraani
sekä muita julkaisuja

 


 


 

 

 


 

Afrikkalaista taikuutta
 

Obeah on mustaa ja valkoista magiikkaa harjoittava noita. Hän taitaa rakkausloitsut, antaa hyvän tai huonon onnen liikeasioissa, parantaa yrteilä sairaudet, ottaa yhteyttä kuolleisiin. Sekä näkee tulevan. Obeah-noitia löytää Karibialta. Tämä noituuden laji on peräisin Afrikasta, sieltä orjiksi kaapattujen mustien mukana tullut elämän arjen selviytymiskeino. Obeah on tänä päivänä lailla kielletty, tosin näitä noitia edelleen on toiminnassa.

Obeah ei ole sama kuin woodoo.


 

Kohti burmalaisia uskomuksia




Burmassa kaikkea hallitsevat henget.

Henget ovat nat-henkiä ja he asuvat luonnossa. Kun jokin luontoa silmätessä erityisesti kiinnittää huomiota, se voi olla hengen asuinpaikka. Vuorenhuiput, suuret puut, joen mielenkiiintoinen mutka...näissä natit viihtyvät. Puita ei edes mielellään kaadeta, iso puu mitä todennäköisemmin on hengen koti ja jos kodin tuhoaa, saa hengen vihat ylleen. Varsinainen henkien luksuskoti sijaitsee Popa vuoren rösöisellä huipulla. Siellä on nateille omistettu temppeli, jonne tuhannet pyhiinvaeltajat toukokuussa kiipeävät henkiä palvomaan. Tosin henget asuvat Popa vuorella vähän joka paikassa, ja onhan sielläkin asumiskelpoisia puita. Natpuun tunnistaa rukoilijan oksalle sitomasta rievusta ja juurilla olevista alttareista.

Natit vaikuttavat tässä elämässä, Buddha kuoleman jälkeisessä, siksi nat-henkiin turvaudutaan elämän tämän päivän tärkeissä tilanteissa, joissa tarvitaan arviota tärkeissä päätöksissä, tai jos tulevaisuus yleensä kiinnostaa, raskaudet, sadon määrä, siis kaikki elämän tavalliset asiat. Henki suojelee, tuo onnea ja vaurautta sekä myös tietää tulevia. Toisaalta se voi olla inhottava ja kostava. Tuollaista räyhähenkeä pitää lahjoin lepyyttää.

 

Aikoinaan, noin tuhat vuotta sitten kuningas Anawrahtan yritys hävittää nat-henkien palvonta epäonnistui.

Kuningas hylkäsi pinnalliset, ehkäpä "droit du seigneur" asemansa avulla morsianta hääyönä ennen sulhoa nainneet ja ehkäpä liikaa riisiviinaa natrituaalessa hörppineet ari-munkit, koska metsästä löytyi mies. Hän oli munkki, mutta aivan toisenlainen munkki, jota ensin luultiin jopa hengeksi. Hän kertoi kuninkaalle Buddhan opetuksista, munkki opetti hänelle tietoisuuden hallintaa, kertoi minne Buddha oli kuolemansa jälkeen mennyt ja siitä miten hänen opetukset olivat jäljellä. Nyt kuningas huomasi löytäneensä kaipaansa uskonnon Buddhan alkuperäisistä opetuksista. Silloin loppui ari-munkkien palvonta ja heidät kuulemma pakotettiin armeijaan töihin. Näin kuningas yritti tehdä maastaan theravada buddhalaisen. Onnistumatta. Filosofinen uskonto ei riittänyt luonnonhenkien kanssa eläneille maaseudun burmalaisille. Silloin kuningas teki kompromissin: henget saivat jäädä, he saivat omat alttarinsa, henkien talonsa, pääpagodan vierelle. Vieläpä 37:n nimen kuningas julisti virallisiksi. Nämä olivat eläessään olleet vaikuttavia ihmisiä, kuoleman ollessa väkivaltainen, osa hengistä tosin oli ollut palvottuja jumalia, jotka edelleen haluttiin pitää kultissa. Kuninkaan vastaus kysymykseen, miksi hän salli nat-hengille sijaa buddhalaisissa temppeleissä oli:
"Men will not come for the sake of new faith. Let them come for their old gods, and gradually they will be won over." Lisäksi uskottiiin myös natien uskovan Buddhan viisauksiin, joten miksi hylätä vanhoja hyviä uskomuksia, kun voi ottaa hyödyn molemmista: henget arkielämään, Buddha tuonpuoleisen neuvonantajaksi.

 

Virallisten henkien lisäksi kylässä on oma suojelushenki, talossa myös omansa. Talon suojelijalle, Suuren Vuoren Herralle, ripustetaan usein lahjaksi kookospähkinöitä talon kaakkoiseen päätolppaan. Tolpassa perinteinen huivi hyvän tuoksun ympäröimänä. Siis kylää, sen asukkaita ja siellä satunnaisia kävijöitä suojellaan, omaa kotia suojellaan ja vielä jokaisella on aivan oma suojelusnat. Mutta saadakseen suojelun piti henkiin uskoa, uskoa niiden voimaan, kunnioittaa ja antaa lahjoja.

Ja tietenkin ovat vielä luonnonvoimien sateen, kuivuuden, auringon, kuun, maanjäristysten, myrskyjen, hurrikaanien... henget. Nämä edustavat kaiken epävarmuutta, asioita joita ei voi ymmärtää, ja jotka vain tapahtuvat luonnon ilmiöinä.

Yleensä tarvitaan ammattitaitoinen välittäjä ihmisen ja hengen tai henkien välille. Hän on shamaani. Suotuisassa paikassa hän aloittaa määrätietoisesti oikean hengen kutsumisen. Shamaani kutsuu henkeä kohteliaasti nimeltä, laulaa ja tanssii hengelle siten kuin arvelee olevan hyvä, kertoo hengen menneistä ylväistä uroteoista, tarjoaa ruokaa ja juomaa, tuoksuja... kaikkea sellaista maittavaa mistä henki eläessään piti. Henkeä suostutellaan lahjoinkin ilmestymään, lahjat ovat uusia ja kauniita, ne saattavat olla keramiikkaa, hienoa kangasta, kaikki houkuttelevaa, juuri tätä tilannetta varten tehtyjä. Hengen egoa imartelevia. Mitään vanhaa tai käytettyä ei missään tapauksessa saa antaa, sellainen teko loukkaa. Ryypynkin nat voi saada, kunhan ensin ilmestyy valtakunnastaan.

Vihdoin ja viimein. Kaiken diplomaattisen lepertelyn jälkeen shamaani on nyt varma hengen läsnäolosta ja yhteistyöhalukkuudesta ja hän vaipuu transsiin. Silloin hän pyytää neuvoja asioista. Kun neuvottelu käyty, vastaukset saatu, shamaani palautuu transsista ja kertoo saamansa tiedot rituualimenojen tilaajalle.

Perinteisesti shamaanin ammatti on periytynyt äidiltä tyttärelle, nykyään myös miehet ovat shamaaneja erityisesti transvestiitit.



Henkien nimet

37 Suurta Henkeä = nat sein "vihreä, raaka". Nimitys tulee näiden henkien "vihreästä" eli väkivaltaisesta kuolemasta.
Kylän suojelushenki = ywa saung nat
Kodin suojelushenki = Min Mahagiri "Suuren Vuoren Herra". Kutsutaan myös nimellä ein dwin tai ein saung
Henkilökohtainen suojelushenki = saung nat
Metsän suojelushenki = taw saung nat
Vuoren suojelushenki = taung saung nat
Puiden suojelushenki = yokkazo


Virallisten henkien nimet:


1) Thagya (Indra or Sakra); 2) MahaGiri (Lord of the great mountain); 3) Hnamadawgyi (Great royal sister of Magagiri); 4) Shwe Nabe (Lady Golden Sides); 5) Thon Ban Hla (Lady Three Times Beautiful); 6) Toungoo Mingaung (King Mingaung of Taungoo); 7) Mintara (King Hsinbyushin); 8) Thandawgan (The Royal Secretary to Taungoo Minkaung); 9) Shwe Nawrahta (The young prince drowned by King Shwenankyawshin); 10) Aung Zawmagyi (Lord of the White Horse); 11) Ngazishin (Lord of the five white elephant); 12) Aungbinle Hsinbyushin (Lord of the white elephant from Aungbinle);

13) Taungmagyi (Lord of Due South); 14) Maung Minshin (Lord of the North); 15) Shindaw (Lord Novice); 16) Nyaung-gyin (Old man of the Banyan tree); 17) Tabinshwehti (King of Myanmar between 1531-50); 18) Minye Aungdin (Brother-in-law of King Thalun); 19) Shwe Sit thin (Prince) son of Saw Hnit); 20) Medaw Shwedaw (Lady Golden Words); 21) Maung Po Tu (Shan Tea Merchant); 22) Yun Bayin (King of Chiengmai); 23) Maung MinByu (Prince MinByu); 24) Mandalay Bodaw (Lord grandfather of Mandalay); 25) Shwebyin Naungdaw (Elder Brother Inferior Gold);

26) Shwebyin Nyidaw (Younger Brother Inferior Gold); 27) Mintha Maungshin (Grandson of Alaung Sithu); 28) Htibyusaung (Lord of White Umbrella); 29) Htibyusaung Medaw (Lady of White Umbrella); 30) Pareinma Shin Mingaung (The Usurper Mingaung); 31) Min Sithu (King Alaung Sithu); 32) Min Kyawzwa (Prince Kyawzwa); 33) Myaukpet Shinma (Lady of the North); 34) Anauk Mibaya (Queen of the Western Palace); 35) Shingon (Lady Hunback); 36) Shigwa (Lady Bandy-legs); 37) Shin Nemi (Little lady with the flute);

Natjoukkueen päälliköksi kuningas Anawrahta julisti Sakran, jumalten kuninkaan ja buddahalaisen suojelijan. Alkujaan 36 henkeä oli nyt 37 henkeä.

 

Pahat henget juutalaisessa kansanperinteessä



"Toinen Puoli" eli Sitra Ahra on Kabbalan käsitteitä, dybbukit taas eivät, ne ovat kansanperinteeen kertomuksia.
 

Kuten islamin jinnit, juutalaisten demonit dybbukit, viihtyvät hyvin kissan tai mustan koiran hahmossa. Näiden riiviöiden oikea asuinsija on "Toisella Puolen" tummien voimien maailmassa.

Joskus henget lähtevät harhailemaan etsiytyen takaisin ihmisten maailmaan. Täällä ne etsivät uhrin, jonka sieluun voi luikertaa ja tarttua siihen kiinni. Ihminen, joka on tehnyt salaista syntiä, on rikkomuksillaan jättänyt henkisen ovensa auki pahuuden voimille, hän on helppo uhri sielun saalistajalle. Ovi on auki! Siitä demoni nopsasti puikahtaa sisään ja takertuu kiinni.

Myös harhailevat sielut, joiden sielunvaellus on jäänyt kesken, ovat pahojen demonien riistaa. Harhailevan luopiosielun ollessa vallattu, demoni ohjaa sen elävään ihmiseen. Nyt sielulla on turvapaikka ja demonilla mahdollisuus hallita ihmistä. Yleensä uhri on nainen, dybbuk demoni mies. Tässä tilanteessa ihmisessä yhdistyvät vastakkaiset voimat: maskuliini ja feminiini, elävä ja kuollut, puhdas ja epäpuhdas. Ihmisen pelastamiseksi demoni on manattava pois, manattava ja loitsuttava, että se vavisten pakenee maailmaansa "Toiselle Puolen", eikä enää koskaan tule sieltä kiusaamaan ihmisiä.


Hengen poishäätämiseksi tarvitaan vahva seremonia. Sen suorittavat synagoogassa paastolla ja rituaalikasteella puhdistautuneet kymmenen miestä. Vaatteina heillä on valkoiset käärinliinat, sellaiset joissa kuolleet haudataan, liinojen lisäksi he ovat kietoutuneet rukoushuiveihin, päässä ja käsissä pyhiä papyruksia, joita käytetään päivittäin rukouksissa.